Visual Novel Rehberi



Evet uzun süredir söylediğim rehbere yavaştan başlıyayım artık.Başlangıç olarak temel tanıtımları anlatmak en sağlıklısı olacak heralde, "Visual Novel" Terimini açıklamakla Start verelim rehberimize ;[/FONT]


"Visual Novel" Dediğimiz terimin kelime anlamı,Türkçe olarak "Görsel Roman" anlamına gelmekte.Fakat her ne kadar tamamen alakasız diyemesekte "Görsel Roman" teriminin verdiği anlamdan farklı olması sonucu Almanca,İtanyanca gibi forumlar bunu orjinal halde bırakıp "Visual Novel" olarak kullanmayı tercih etmişler ve bence doğru bir seçim,Ancak hepsi aynı kapıya çıktığından pek birşey farketmiyor hangisi daha sıcak geldiyse o şekilde kullanabilirsiniz.

Kelime anlamını bi kenara bırakacak olursak,Visual novel aslında her ne kadar Türk anime camiyası içinde light novel gibi nerdeyse hiç bilinmesede Anime - Manga - Light Novel - Visual novel 4lüsünün vazgeçilmez bir üyesi,Hatta biraz daha detaya inecek olursam Özellikle son yıllarda Animedeki kalite ve popülaritenin düşüşü üzerine aşırı bir ivme yakalamış,Diğer sektörlerden çok daha ilgi çekmeye başlamıştır kendisi.


Övmeyi bi kenara bıraktıktan sonra "Aslında" ne olduğunu anlatmak istiyorum ancak kelimelerle anlatması gerçekten baya güç.Bu sebepten yer yer bazı oyunlardan rastgele çektiğim resimler serpiştirmeyi düşünüyorum aklınızda üç aşağı beş yukarı bişeyler oluşsun diye.Hani bu resim ne alaka tarzı bir düşünce olmasın maksat konu renklensin onuda dipnot tarzı düşmüş olayım arada.

______________________________________________________________________________

Özelliklere gelince, Öncelikle Diğerlerinden ayıran, Visual noveli visual novel yapan en önemli özelliğe değinmek lazım ;

Visual Novellerde Ana karakter seslendirilmez & Ana karakterin yüzü ya hiç görünmez,Yada önemli sahnelerde ayrıntısız bir şekilde çizilir ve En önemlisi Okuyucu oyunu Ana karakterin Gözlerinden görür, Ana karakterin düşündükleri okur, Önemli Sahnelerde Ana karakter olarak seçimlerde bulunur ve bu seçimlerle her ne kadar sınırsız olmasada önüne sunulan hikaye alternatiflerinden kendi istediğine girebilir,Bazı oyunlarda yanlış seçimlerle ana karakteri ölümede götürebilir.





Kısacası Bir anime veya Manga okuyucuya,izleyiciye "Ana karakterin etrafında olan olayları seyretme" Amacı güderken,Visual novel "Okuyucuyu Ana karakter Yapma" amacında. Tabi bunu başarabilen oyun var başaramayan oyun var,Ancak hepsinin yapmaya çalıştığı şey "Okuyucuya Ana karakterin hissettiklerini hissettirme,Kendini ana karakter ile bütünleşmesini sağlama."Bu sebepten dolayı bir anime sadece önemli noktaları gösterip toplamda 7-8 saat sürerken bir visual novel 30-150 saat arasında hikayesine & karakter bolluğuna göre değişebilen bir yapıya sahip.

Bunu Belirttikten sonra Biraz daha detaya,Teknik özelliklere geçebiliriz sanırım;
________________________________________________________________


---Resimlerdende gördüğünüz üzere "Animasyon" yok bunda,Sadece Resim var yani,Tabi tek resim üzerine değil karakterlerin hal durumlarına göre birçok çeşit var ancak Hareket etmiyorlar öyle söylesem daha doğru olur gibi.

________________________________________________________________


---Sonra karakterlerin seslendirilmiş olduğunuda belirtmekde fayda var.Her ne kadar %100 olmasada 2001-2002den bu yana seslendirilmemiş oyun yok denilecek kadar az,Kısacası oynadığınız oyun fazla eski değilse "Ana karakter Hariç" Tüm karakterler seslendirilmiş olacağından şüpheniz olmasın.
________________________________________________________________


---Oyunların hiçbiri fazla bir bilgisayar sistemi vs istemez,Yani acaba pc kaldırırmı gibi bir sıkıntınız kesinlikle olmasın zaten kaldırmayacak birşey yok gördüğünüz gibi Rami işletim sistemi olan her bilgisayar açar heralde.
________________________________________________________________

--- Animelere oranla OST'lere çok daha fazla değer veriliyor,Okuyucuyu havaya sokan onlar neticede ve haliyle ortaya çok daha kaliteli şeyler çıkıyor.Tabiki burda kalitelileri sıralayacak değilim ancak OST dedik mi Saya no Utanın "Schizophrenia" atlanılmaması gerek.Bilmiyorum oyunu oynamamış birinde aynı etkiyi yaratırmı ama,bende her dinlediğimde oyundaki o anları tekrar tekrar yaşıyormuş havasına giriyorum.

________________________________________________________________

---1-2 adet Fan yapımı haricinde henüz Türkçeye çevrilmiş hiçbir visual novel yok,Bunuda şimdiden belirtmem daha sağlıklı olur kimse hayal kırıklığı yaşamadan bunuda belirtmiş olalım. İleride yeteri kadar ilgilenen olursa belki çeviren el atan olur, ancak 50-60 saatlik bir oyunu çevirmek nerden baksak 4-5 ay rahat alacak bir proje,Yani yakın bi tarihte türkçe bir visual novel görmeyeceğinize malesef kesin gözüyle bakabilirsiniz.
________________________________________________________________


---Bunu belirtmeye gerek varmı aslında bilmiyorum ama atlamış olmayayım en iyisi, Animelerde olduğu gibi Visual Novellerde de ana karakterlerin %90'ı Erkektir,Tabi Bayanlar içinde yapılmış ana karakteri kadın olan "Otome Games" Dediğimiz oyunlar var ancak açık konuşmak gerekirse bunun sayısı çok daha az.Yani bir bayanın "Moege" Dediğimiz bir karakterin günlük hayatını,Kızlarla yaşadığı olaylar sonucu romantik ilişkiye girdiği oyunlardan pek zevk alacağını sanmıyorum ancak bir Fate Stay Night' ın veya Higurashi - Umineko - Steins Gate tarzı oyunlarda cinsiyet farketmeden aynı zevki alacağınızdan şüpheniz olmasın.

________________________________________________________________________________________________


Son olarak Ana bölümde peki iyi güzelmiş,Ancak böylesine birşeyin Türkiye'de hiç bilinmemesi,kimsenin ilgilenmemesinin sebebi nedir Sorusuna Cevap vereyim;


--- Birçok sebebi var aslında,Ancak belli başlı 3-4 tanesi etkiliyor.En önemli etken tabiki Yeterince Bilinmemesi,Hani bu forumda bile sorsak bilen çok azdır ki sadece anime izlemekten zevk alan, öyle derine inmemiş birinin bunu duymuş olma ihtimali yok malesef.Bunun hemen Ardından Türkçe dil alternatfini bulunmaması, ve Oyunların bir çoğunun +18 olması sebebiyle ortaya çıkan önyargı geliyor.

Bunun üzerindede hafif bi durmak lazım,Her ne kadar hepsi öyle olmasada genel olarak birçok visual novel +18 dir lakin 60 saatlik oyunda toplam 1 saat kadar kısa bir yer alması ve konu ile alakalı değilde okuyucuya fan servis amacıyla yapıldıgından "İsteyen Atlayabilir" durumuna geliyor,Kısacası evet +18 sahne var ancak okunmayı zorunlu kılmıyor oyun,İsteyen Skip tuşu ile 3 saniyede uçabiliyor.












"Nedir" Bölümü düşündüğümden çok çok daha uzun tuttu,açıkçası oturup okuyacak varmı bilmiyorum ama yazmaya devam edeyim ben yinede.

Şimdi Elimizden geldiğince Ne olduğunu anlattıktan sonra,Başlangıç için ne bilinmesi gerekli, Ne tavsiye edilir bunlara gelelim.Tabi ne tavsiye edilmesi gerek derken,Herkesin zevkleri farklı olduğundan yapacağım işe aslında "Başlangıç için bilinmesi gerekenler" desek daha doğru olurdu sanki.Öneri - Tavsiye olayı için konu altında isteğe göre yardımcı olurum.Ancak ondan önce "Terimler" Geliyor,Özellikle visual novel için olan özel terimler çok sık kullanıldığından başka bi yerde karşımıza çıktığında "ne demiş bu ya" tarzı bir surat ifadesi oluşturmamak adına bilinmesi gerek.Çok Ayrıntıya inmeden belli başlı olanları yazayım ben;

Route: Okuyucuya sunulmuş hikaye seçeneklerinin isimlendirilmesinde kullanılan terim.Visual Novellerde Her Heroine için sadece birer hikaye alternatifi olduğundan genelde onun ismi ile nitelendirilmekte "Saber Route" - "Asuka Route" tarzı. Açıkçası anlatması zor ancak bir oyun oynadıktan sonra çok rahat anlayabileceğiniz bir terim.Arada Heroine Alternatifi sunmayan oyunlarda "Good Route" - "Evil Route" Gibi kullanımlarda var,ancak %99 oranında Karakter ismi + Route şeklinde karşınıza çıkar & Kullanırsınız.

Heroine: Oyunda Kendine Ait bir senaryosu & Endingi olan karakterlere verilen isim.Ancak kendine ait derken tamamen farklı birşey anlamamak lazım oyundan kopuk değil sadece oyunun başka bir kolu.Route & Heroine kavramının daha iyi anlaşılabilmesi için örneklendirerek biraz ayrıntıya girsem iyi olacak gibi;

Her oyun aynı noktadan aynı şekilde başlıyor ancak sizin seçenekleriniz doğrultusunda oyun kollara ayrılarak istisnasız ya bir karakter üzerine yoğunlaşır & Yada bad endinge götürür.Oyunun size üzerinde yoğunlaşabilme & Romantik bir ilişkiye girebilme alternatifi sunduğu karakterlere "Heroine" Adı verilmekte.Tabiki konudan tamamen kopulmuyor,Yani bir fate stay night hangi routea girersen gir Holy Grail üzerine ancak girdiğin karakterin durumuna göre farklı bir şekilde ilerliyor.


Bad Ending: Okuyucunun hangi karaktere yöneleceğine karar veremeyip tabiri caizse "Herkese pas vermesi" veya Önemli bir anda ana karakterin hayatına mal olacak bir seçenekte bulunması sonucunda gelen Endingler.Game Over olarakta düşünebilirsiniz bunları.

Common Route: Oyun Heroinelere özel Routelara ayrılmadan önceki bir bakıma "Ortak" olan okuyucunun hangi routea gireceğini belirlediği kısım.Oyundan oyuna değişen uzunlukta,Kimi oyunda routelara ayrılmadan önce ana hikayenin bir düzene girmesi gerektiğinden baya uzayabiliyor,Kimi oyundada Routea girdikten sonra asıl olay başladığından abartmadan birkaç saat içinde bitiyor.

ADV: Yazların ekranın altındaki özel küçük bir dialog kutusunda olduğu oyunlar,Visual novellerin %60ı bu türde olsada NVL de baya olduğunu tekrar belirtmek lazım.



NVL: Metin için özel kutunun olmadığı, Şeffafımsı istenildiği zaman sağ tuşla kaldırılabilen bir layere sahip oyunlar.



Gameplay Aslında bu içinde çok ayrılıyor ancak o kadar ayrıntıya inmek istemediğimden genel olarak Gameplay içeren oyunlar olarak aldım.Genel olarak Sadece metin üzerine değilde yerine göre Stratejiye,Veya Aksiyon RPG tarzı özellikler gösteren visual noveller.



Nukige: Hikaye & Karakter gelişimi veya Ana karakter ile Heroine arasında Romantik öğelere nerdeyse hiç değinmeyen,Sadece +18 indexli oyunlar.Açıkçası sapık falan olmadığınız sürece uzak durulması gereken bir tür,Yinede kimsenin zevkine birşey demiyorum tabi.

Nakige: Eğlenceli Rahat bir common route ile başlayan,Fakat sonlara doğru aşırı duygusallaşıp en sonunda etkileyici bir mutlu sonla okuyucuyu ağlatmayı hedefleyen oyunlar.Genelde Key çok öne çıkıyor bu türde,bunuda dipnot tarzı belirtmiş olayım arada.

Moege: Aksiyon,Ağır Dram,Psikoloji kısacası ağır hiçbirşey içermeyen,Günlük Hayatı Comedy ile birlikte ele alarak Soft Drama ile harmanlayıp endinge bağlayan oyunlar.Arada insanın canı sıkıldıkça hava değişimi gibi güzel geliyor,Ancak oturup aşırı zaman harcanamıyor tabiki.

Early Branching Plot : Yukarıda anlattığım Common Route'u kısa olan türe verilmiş özel isim. Bu oyunlarda Common Route kısa olduğundan asıl olay karakter Routelarına girildiğine başlar,Bu sebepten oyun başlarında her ne kadar pek bi karakterle alakalı görünmesede "Yemeği kantinde ye, Yemeği dışarda ye" tarzında her seçenek hangi heroine'e gireceğiniz açısından önemlidir.

Late Branching Plot: Buda Common Route'u uzun olan tür.Bu oyunlarda Common Route çok uzun olduğundan Ana hikaye o kısımda işlenir ve karakter routelarına Birkaç romantik sahne ile Birer adet H-scene kalır sadece.Yine bu sebepten oyunu ilk oynayışınızda bir türlü bitiremeyebilirsiniz,Diğer oyunlarda her karakter başına 7 saatten 35 saat yapıyorsa toplam,Bunda Common Route 30 karakter başına 1er düştüğünden yine aynı saate denk gelir ancak ilk oyun baya zamanınızı yer.Gerçi bu tür oyunlarda hikaye çok sürükleyici olduğundan kimsede pek umursamıyor bu olayı.

Enforced Playing Order: Oyunun size verdiği Route sırası ile oynamak zorundasınız.Yani ben ilk şu routea gireyim,sonra şu kızınkini okurum tarzı birşey yapamıyorsunuz oyundaki "Hikaye" Gereği önce Y Karakterinin routea girebilmek için önce Xi,X içinde önce Z yi bitirmeniz gerekiyor yani.Pek sık çıkan bir durum değil bu,Ancak Tsukihime-Fate Stay night tarzı bir route'un diğerine spoiler olabileceği oyunlarda bulunuyor.İsterseniz Savedata indirip bunu geçebilirsiniz ama emin olunki bu çok düşünülerek oyundan maksimum zevk alınsın diye yapılmış bir durum,Hiç tavsiye etmediğimide belirtmek isterim.

Unlockable Routes / Choices Üsttekinin bir küçük versiyonu aslında.X karakterinin Routea girebilmek için öncelikle oyundaki tüm heroineleri bitirmen gerekiyor mesela,Veya X karakteri için Y'yi bitirmen gerekiyor ancak diğerlerini kafana estiği gibi yapabiliyorsun.Bu gibi durumlar içeren oyunlarda kullanılan bir tag kendisi.

Utsuge: Aşırı Depresif,Genellikle yanında Psikolojide bulunduran oyunlar için özel çıkarılmış bir tag. Nakigeden farklı olarak Utsugede hikaye çok umutsuz,depresif bir şekilde ilerler okuyucu üzerinde psikolojik bir baskı oluşturur desekde yeridir heralde.

Linear Plot: Alternatif Route veya Ending içermeyen,Tek sonlu ve tek Route'lu oyunlar. Arada Choices olsada ana hikayeye pek etki etmez,küçük ayrıntıları etkiler.

Kinetic Novel:Linear Plot'un seçeneksiz versiyonu,Sadece hikayeyi olduğu gibi anlatır herhangi bir alternatif Route & Ending & Choice yoktur.

CG: Oyundaki özel sahneler için çizilmiş Resimler.

Character Sprites: Özel sahneler haricindeki Sıradan karakter Çizimleri.Örneklendirirsem daha rahat olacak gibi ; Rehberin başındaki 1. Resim bir CG , 2. Resimde ise 2 adet CS görmekteyiz.





Terimler için bu kadarı Yeterli sanırım.Ayrıntıya insek aslında bir dünya daha şey çıkar ancak o kadarına gerek duymuyorum ben zaten yeterince uzadı,gereksiz şeyler için dahada yer kaplamayalım.




Son olarak Faydalı Linkler tarzı bir paylaşımda bulunayım,Yardım istenildiği sürece elimden geldiğince yardım edeceğim zaten ama yinede el altında bulunsun ;


http://vndb.org/ - Genel Visual Novel Database

http://erogedownload.com/ - Üç aşağı beş yukarı tüm çevrilmiş oyunları direct Linkleri ile birlikte bulabileceğiniz bir site

http://www.vn-meido.com/k1/index - Günün büyük kısmını kapalı olarak geçirsede ErogeDownload sitesinden çok daha faydalı ve çok daha geniş içeriğe sahip bir site.

http://vntls.tindabox.net/ - Bu pek önemli değil aslında ama yinede bulunsun istedim,Haftalık Vn Çeviri Güncellemeleri.


Başkada Birşey Gelmiyor açıkçası aklıma rehbere eklenilebilecek tarz,Eğer sizin aklınızda bir soru varsa veya "şunuda eklesen iyi olurdu" diyebileceğiniz birşeyler bulunuyorsa önerilere & eleştirilere son derece açığım buyrun.Ancak şunu belirtmekte fayda var,Cs'si olmayan veya animasyon içeren visual noveller falanda var tabiki,bu veya bunun gibi bazı durumlar istisna olduğundan yeni başlamayı düşünen arkadaşların kafası karışmaması adına yer yer genelleme yaptım.Hani eleştiri veya yorum gelirken,"xxx oyununda animasyon sahneler var,sen yok demiştin" tarzı şeyler gelmezse sevinirim.

Onun haricinde mümkünse bu konunun en azından milletin ilgisini çekene kadar aktif kalmasını istiyorum, bu sebepten herhangi bir sorunuz,Tavsiye-Öneri isteyiniz için burayı kullanırsanız çok daha mutlu olurum.Baya bi uğraştım umarım birilerinin ilgisini çekmiştir,veya umarım en azından birileri okumuştur :D
Eline sağlık birkaç küçük şey dışında çok güzel olmuş :D . Hatta daha göze çarpan bir yere, sitenin ana sayfasına bile konabilir.
"You're so damn lucky having to worry about this crap!!"
Erengy'nin visual novel tanıtım yazısının değinmediği yerlere değinmen özellikle çok hoşuma gitti.Artık VN okumaya yeniden geri dönebildiğim şu günlerde benim için de çok aydınlatıcı oldu.Sondaki uyarın olmasa bir kaç istisna var diye bahsedicektim ama seni mi kırıcam bahsetmem olur biter :D

Onun haricinde çoğu insan önce animeyle başlar ve devamında manga-ln-vn üçlüsüne yönelir ki en yaygını manga olsa da vn de çok güzel bir alternatif.Ama asıl değinmek istediğim nokta bazı eksik noktalar barındıran veya animede hatalı ve kötü bir şekilde işlenmiş hikayelerin vn'lerine bakılması.Örnek vermek gerekirse Clannad:After Story bu konuda en çok gözüme batan örneklerden.Animesi yerine vn'sine bakılsa çok daha hayırlı olur.İyi örnekler yok mu?Elbette var bkz:Kanon. Onun haricinde animeler gibi kısıtlı zamanı olmadığından hikayeyi daha geniş çaplı görebilme olanağı da verir.

Son olarak sen Saya No Uta'dan müzik örneği vermişsin ben de favorilerimden olan LAST REGRET'i önermek istiyorum.

İstatistikler

Toplam 482 mesaj • Toplam 75 başlık • Toplam 36 üye • En yeni üyemiz JokerSenpai
Bugüne kadar en çok 19 kişi tarihinde çevrimiçi oldu